
Kimi Räikkönen
Forma 1-es pilóta
Születési név: Kimi Matias Räikkönen
Születési idő: 1979. október 17.
Születési hely: Espoo, Finnország
Családi állapot: felesége-Jenni Dahlman Räikkönen
Szemszín: kék
Hajszín: szőke
Kimi Raikkönen, ahogy szinte minden pályaversenyzõ, gokarttal kezdte, 10 éves korában. Komolyabb versenygépbe elõször 1999-ben ült, és ebben az évben a 4 futamos Formula Renault téli bajnokságát 4 futamgyõzelemmel nyerte meg. 2000-ben az angol Renault bajnokságban tarolt, 10 versenbyõl 10-et befejezett, valamennyit a dobogón, hét alkalommal annak legmagasabb fokán. Bár ekkor még csak mindössze 23 együléses formaautó-versenyen indult, felkeltette Peter Sauber érdeklõdését, aki elõbb tesztlehetõségeket biztosított számára 2000 õszén, 2001-re pedig (némi huzavona után a Szuperlicenszet illetõleg) leszerzõdtette csapatához az ígéretes tehetséget.
2001 fantasztikus év volt a Sauber és Kimi számára is. A svájci csapat legerõsebb formájában volt egész története során, és az elõkelõ 4. helyen fejezték be az évadot a konstruktõri bajnokságban. Ehhez kellett két pilótájuk, Nick Heidfeld és az újonc Raikkönen nagyszerû teljesítménye. Kimi az elsõ futamon pontot szerzett, és utána is gyakran tûnt fel a pontszerzõ helyeken.
Képességei nem kerülték el a McLaren Mercedes figyelmét, és 2002-re a visszavonuló Mika Hakkinen helyébe léphetett. Elsõ évében nem is okozott csalódást, alaposan megrángatta veterán csapattársa, David Coulthard bajuszát, és ha a Francia Nagydíjon McNish elhaló Toyotája nem fröcsköl egy kis olajat az aszfaltra az Adelaide-kanyarban, talán élete elsõ nagydíj-gyõzelmét is megszerezhette volna. Így viszont még várnia kellett egy keveset.
Olyan nagyon sokat nem, mert a következõ évad 3. futamán, Malájziában õ emlhette magasba a legnagyobb serleget. Igaz ez volt az egyetlen gyõzelme az év során, mégis pályafutása addigi legfényesebb szezonja volt, amikor a legutolsó futamon is harcban állt még a Forma 1 világbajnoki címéért. Bár végül a címet Schumacher szerezte meg, Raikkönen komoly tényezõvé vált a világbajnokságban.
Ugyanez nem sikerült 2004-ben amikor a balsorsú MP4/18-as utódja, az MP4/19-es nem sokkal bizonyult sikeresebb konstrukciónak. Se gyors nem volt, se megbízható, és a McLaren csapat megszenvedte ezt az évet. 2005-re viszont rendkívül gyors autót szerkesztettek, amivel az év eleji gyermekbetegségek után Raikkönen harcba szállhatott a futamgyõzelmekért. Sajnos azonban ez az autó sem bizonyult megbízhatónak, és Kimi ugyan soha nem adta fel, de a gyors és megbízható Renault és Alonso ellen nem tudott eséllyel versenyezni, hiába nyert rendre amikor célba ért.
2006-ra újult erővel állt ki a pályára, de a McLaren továbbra is rendre megadta magát alatta, ráadásul gyors sem volt igazán az MP4-21. Így aztán nem volt meglepő, hogy a régóta rebesgetett hír igaznak bizonyult: Kimi a Ferrarihoz szerződött, a visszavonuló Schumacher helyére.
Az új csapatnál nagy teher volt rajta, MS helyébe lépni komoly kihívás volt, ráadásul most már bizonyítania kellett, hogy nem ő gyilkolja az autókat. Az év egy szép győzelemmel indult, de aztán nagyon döcögni kezdett a szekér. A csapattárs Massa időnként rendesen elporolta, Kimi motiválatlannak tűnt, és az autó és a csapat is időnként a széthullás jeleit mutatta. Ahogy haladt azonban a szezon, úgy érett össze Kimi, az autó és a csapat. Indianapolis után Kimi vitte a zászlót, és miután Massa is megkapta a maga adagját technikai gondokból, már ő vezette a házibajnokságot. A valósat azonban nem, a két McLaren ugyanis addigra jelentős ppontelőnyre tett szert, két futammal a vége előtt Kimi lemaradása 17 pont volt az éllovas Hamilton mögött. Csoda kellett volna.
És a csoda megtörtént: Hamilton a kínai versenyen csúnya hiba után kiesett, a brazil futamon pedig gondjai támadtak, és végül nem tudott elég pontot gyűjteni ahhoz, hogy megőrizze az előnyét. Alonso még probléma volt, de csak amíg Massa át nem engedte az első helyet Kiminek, ezzel ha csak egyetlen pontocskával is, de sikerült mindkét Mclaren-pilótát megvernie az összesítésben, és oly sok várakozás és csalódás után a legváratlanabbul hullott az ölébe a régóta megérdemelt bajnoki cím.
2008-ra már sokkal több önbizalommal és nyugodtabban készülhet, ami akár egy újabb Ferrari-éra kezdete is lehet.
www.forma1.hu
|